Orális álom + Felfedezésem utóélete
Poénnak szánt cikk - de akadt, akik komolyan vette, hogy Picasso múzsájának orális álma egy fallosz. Pedig a Google-kép is csak Marie-Thérese Walter arcát mutatja. A síkból kiforgató, perspektívával és árnyékkal játszó Pablo festményének egy szándokolatlanul valami másra hasonlító eleméről van szó.
Egyetértő hümmögések közepette olvastam a HVG-Online oldalán a Google ajánlotta cikket: egy bankár 100 Picasso-grafikát ajándékozott a British Museumnak. Értesülésemet rögvest meg is osztottam frissen nyitott tallózó oldalamon, és csak miközben gyönyörködtem a mester kubista nő-alakjában, amellyel a HVG illusztrálta a hírt, aközben döbbentem rá, hogy ennek a képnek semmi köze a cikkhez. Tovább > Picasso múzsájának orális álma + sajtó baki.
Kettéhasított arcú múzsa
Picasso-nak öt évvel korábban, 1927-ben lett szeretője az akkor mindössze 17 éves Marie-Thérese Walter [a magyar Wikipédia ezt rosszul tudja, 1932-re teszi a kapcsolat kezdetét: „1932-ben új szeretője lett a 17 éves Marie-Thérése Walter személyében”, holott Thérese 32-ben már 22 éves volt; kapcsolatuk – utána lehet nézni hitelesebb forrásokban – 1927-től körülbelül 1935-ig tartott, akkor kezdődött, amikor Pablo még első feleségével, Olga Khokhlovával (oroszul, cirill betűvel, Ольга Хохлова, ezt magyarul megfelelőbb Hohlova formában használni) élt, és akkor ért véget, amikor Picasso életében feltűnt a következő nő Dora Maar személyében]. A képről még tudni érdemes, hogy korábbi, Las Vegas-i milliárdos tulajdonosa egy óvatlan mozdulattal könyökével jukat ütött rajta, éppen mielőtt 2011-ben 144 millió dollárért túladott volna rajta. A remekmű később újra gazdát cserélt: 2013-ban Steven A. Cohen pénzügyi szakember vásárolta meg Steve Wynn kaszinómogultól 155 millió dollárért.
Na de mitől erotikus a kubista nőalak?
Gondolhatnánk: kivillanó fél melle, ágyékára szorított keze okán. De nem…
A képről írt szakmai anyagok az alvó nő kettévágott arcáról, kubista síkeltolódásról beszélnek:
az analitikus kubizmusban szinte kötelező síktörés a modell két szemét választja el egymástól: a bal szeme és szemöldöke, homlokának egy darabja az elfordított síkú keskeny, mintegy lemetszett arcrészre került.
illetve: a kubista szemlélet lehetővé teszi az reálisan nem látható elemek megjelenítését, így az oldalból látszó arc takarásban lévő túlsó fele a természetes síkjából kiemel jelenik meg az orrnyereg fölött.
Mondják a hozzáértők. …Én pedig addig-addig nézegettem a képet, amíg rájöttem, miről is álmodik Picasso szeretője. Vagy inkább a nagy kujon Pablo.
A cikk képei kattintással nagyíthatók!
Bizarr felfedezésem utóélete
A felfedezést 2011-ben tettem, amikor a festménnyel kapcsolatos hírek járták be a sajtót, lásd akkori cikkemet: Picasso szeretőjének álma. Meglepetésemre azt, amit én poénnak szántam, egyesek, úgy tűnik, komojan vették. „Az alvó lány erotikus álmot lát, amit az állából kinövő fallosz szimbolizál.” – olvasom pl. egy könyves portálon. Állából kinövő fallosz? Miafasz!
EZ TERMÉSZETESEN BADARSÁG
Az ott nem egy hímtag, hanem az arc túlfelének síkból kiemelt megjelenítése, ugyanaz az eljárás, amit számos Picasso-festmény alkalmaz:
az arcot egyszerre látjuk profilból és szemből
Csak erről van szó itt is. Meggyőződhetünk róla, ha 90 fokkal elforgatjuk a képet. Egyszerre profilból és szemből kerül szemünk elé az alvó Marie-Thérese Walter arca, a hasadás nem más, mint az orr árnyéka. Amit a makk alatti ároknak képzelnénk, az egyszerűen Theresa másik szeme.
A fallikus poén szerintem jópofa élcelődés volt, na de komolyan venni…?