2014. sze 05.

A Rettentő misztériuma

jegyzi: BDK
A Rettentő misztériuma

barbara-hannigan.jpgLigeti György életművében a  Le grand macabre különleges helyet foglal el. Nemcsak azzal, hogy ez az egyetlen operája (amely maga is anti-antiopera), hanem azzal is, hogy keletkezése és első bemutatója után húsz évvel lényegesen átdolgozta, illetve hogy a magyarországi bemutató is kereken húsz évet késett (1998) a stockholmi premierhez (1978) képest. Az újraíráson kívül Ligeti önállón is előadható részleteket írt az operához, ilyen a Mysteries of the Macabre címen ismert "három ária". Ez a cím művei sorában kétszer is szerepel, másodjára 1992-ben a "trombita vagy koloratúra változat zenekarral vagy kamarazenekarral" megjegyzéssel. Ezt a "vagy koloratúra" verziót adja elő elképesztő erőteljességgel Barbara Hannigan az alábbi felvételen, amely a Göteborgi Szimfonikusokkal készült 2013-ben. Lenyűgöző, ahogy kanadai szoprán énekesnő vezényel és énekel - bőr cuccban és neccharisnyában. Nagyot alakít, bár ahogy bejött a színpadra, a képcsőn kis híján elesett...

 Ugyanez, ha lehet, még teatrálisabban - egy párizsi felvétel 2011-ből.

És ha már Ligeti, hadd szerepeljen itt egyik legismertebb műve, a Szimfonikus költemény 100 metronómra. A 4. perctől én szinte lélegzetemet visszafojtva figyelem, ahogy lassan megkülönböztethetők lesznek a más-más sebességű kattogássorozatok, majd leépül és kimúlik, ami azelőtt ajzottan hemzsegve túltengett... 

 

 

 

Szólj hozzá

zene kortárs performance avantgárd